
|
PROJEKT |
|
SPOT SVETOVANJE GORIŠKA 2018 - 2022
IZVAJANJA
CELOVITIH PODPORNIH STORITEV ZA POTENCIALNE PODJETNIKE IN PODJETJA V OKVIRU
SLOVENSKIH POSLOVNIH TOČK ZA OBDOBJE OD 2018 DO 2022
STROKOVNI ČLANEK
FRANŠIZING
KOT OBLIKA SODELOVANJA
Kot navajata dr. Mitja Jeraj in mag.
Miha Marič v Reviji Denar od 19.01.2018, gre pri franšizingu za poslovni
model, ki ga franšizodajalec za plačilo franšiznine nudi franšizojemalcu.
Poslovni model vključuje sistem trženja proizvodov ali storitev v dobro
koncipiranem sistemu, ki je bil na drugih trgih že preverjen kot dobičkonosen.
Franšizojemalec mora pri sklenitvi posla podpisati franšizno pogodbo, kjer so
definirani pogoji in dolžnosti, prav tako pa pravice, ki omogočajo, da posel
poteka v ustanovljenih normah. Verjetno je najbolj razširjena franšiza na svetu,
izmed prehranskih hitrih restavracij McDonald's in kot taka dober primer za
predstavitev koncepta franšizinga. Dejstvo je, da kjer koli po svetu pridemo v
restavracijo, je sendvič enake kakovosti, ima enake sestavine in je vizualno
identičen.
Nakup formule poslovnega modela se za podjetja v
veliki večini primerov izkaže kot smiselna poteza, saj lahko na takšen način
brez nepotrebnih tveganj dosežejo konstantno rast poslovanja in prihodkov na
dolgi rok, poleg tega pa franšiza omogoča, da ima jemalec franšize na določenem
področju monopol, lažje dostopa do virov sredstev, minimizira stroške nabave,
ima vedno najnovejše informacije o trendih na trgih in podobno.
V wikipediji najdemo še dodatno informacijo in
sicer Franšizna poslovna formula temelji predvsem na ugledu franšizorja, na
ugledu in prepoznavnosti njegove blagovne oziroma tržne znamke ter s tem
povezane kakovosti izdelka oziroma storitve, dobrega razmerja med kakovostjo in
ceno in nenazadnje dobre dostopnosti proizvodov in storitev.
Slednje je še posebej pomembno pri odločitvi za
omenjeni poslovni model franšizinga. Obenem ne smemo zanemariti lokacije, kupne
moči, navad kupcev in ekonomije obsega, ki jo mora franšizojemalec zagotoviti,
da bo pokrival stroške franšiznine in dosegal poslovne rezultate, ki mu bodo
omogočili rast in razvoj podjetja.
Primer McDonald's a v italijanski Gorici, kaže na
neustreznost lokacije in premajhnega števila kupcev, kar je vodilo do zaprtja
restavracije.
Franšizing je za manjše kraje vsekakor manj
primerna oblika poslovnega modela kot za večje kraje. V Sloveniji je Ljubljana
kot glavno mesto vodilna lokacija za številne franšizing poslovne modele, medtem, ko v našem mestu
Novi Gorici in okoliških krajih ob meji z Italijo, imamo maloštevilne tovrstne
primere franšizing poslovnih modelov.
V našem okolju je odprtje meja, skupni enotni trg
Evropske Unije in s tem večje število italijanske populacije, ki obiskuje naše
območje omogočilo nastanek in tudi v prihodnje možnosti za večje število
franšizing poslovnih modelov.
Za začetnike brez zadostnih finančnih sredstev je
tovrstna oblika poslovnega modela nedosegljiva brez zagotovitve vseh pogojev,
ki jih franšizodajalec zahteva, za kar so potrebna finančna sredstva.
Franšizing je v svetu uveljavljen in verjamem, da
se bo prijel tudi v našem okolju, kot tudi ostali poslovni modeli, ki uspešno
delujejo, o katerih pa bomo spregovorili v naslednjih prispevkih.
Pripravil: mag. Bruno Mihelj
|
![]() |