
ČLANEK - E-DAVKI - ELEKTRONSKO POSLOVANJE S FINANČNO UPRAVO
E-DAVKI -
ELEKTRONSKO POSLOVANJE S FINANČNO UPRAVO
Slovenski državni portal, namenjen elektronskemu
poslovanju državljanov, dobiva vse več uporabnikov in ponuja vse več storitev. S
Fursa sporočajo, da storitve eDavki in istoimensko mobilno aplikacijo uporablja
že okrog 300.000 zavezancev.
Za tiste, ki se še niso spoznali s portalom eDavki, jim bomo danes predstavili,
katere so njegove prednosti ter podali nekaj napotkov in informacij.
Portal eDavki omogoča udobno, preprosto in varno
izpolnjevanje ter oddajanje davčnih obrazcev z uporabnikovega računalnika doma ali
v pisarni.
So varna in papirnemu poslovanju popolnoma
enakovredna storitev v elektronskem mediju na spletu.
Davčnim zavezancem nudijo kar nekaj pomembnih
prednosti pred papirnim poslovanjem z davčnimi obrazci, in sicer:
-
hitrejše in preprostejše izpolnjevanje
davčnih obrazcev (z vgrajeno pomočjo in orodji za sprotno preverjanje),
-
možnost vlaganja dokumentov 24 ur na
dan, 7 dni v tednu, brez stroškov za poštnino in neodvisno od geografske
lokacije,
-
vpogled v davčno kartico,
-
prenos podatkov neposredno iz
računovodskega sistema v eDavke prek spletnih storitev,
-
enostavno pooblaščanje med uporabniki in
ostalimi davčnimi zavezanci,
-
prenos obsega pravice na podlagi
organizacije poslovanja v eDavke prek pooblaščanja (glej pooblaščanje
v eDavkih).
V eDavkih lahko (poleg ostalih davčnih obrazcev) fizične osebe oddajo
napoved za odmero dohodnine, pravne osebe pa obrazce s področja DDV (npr.
DDV-O) in VIES. Uporabnikom sta na voljo tudi elektronski storitvi registracije
davčnih zavezancev od e-poslovanja in izmenjave njihovih podatkov z davčnimi
upravami ostalih članic EU ter preverjanja davčnih številk davčnih zavezancev
iz EU. Elektronski davčni obrazci v eDavkih pa so razdeljeni na sklope po
vrstah obrazcev.
Uporabnik eDavkov lahko postane vsak davčni
zavezanec. Uporaba je brezplačna, za uporabo pa potrebuje računalnik s primerno
opremo, dostop do interneta in ustrezno digitalno potrdilo. Uporaba
portala je mogoča v podprtih brskalnikih in operacijskih sistemih. Seveda, zaradi
varnosti poslovanja upoštevajte varnostna priporočila proizvajalcev programske
opreme. Poskrbite tudi za ustrezno posodobljenost vašega operacijskega sistema
ter brskalnikov, ki jih uporabljate.
Prijava v osebni portal eDavkov se izvede z uporabo digitalnega potrdila enega od
podprtih overiteljev ali prek uporabniškega imena in gesla oz. prek mobilne
aplikacije eDavki. Navodila za namestitev digitalnega potrdila pa so na voljo v
sklopu navodil za Preverjanje
digitalnega potrdila. Digitalno potrdilo lahko shranite na lokalni
disk računalnika, vendar ga je zaradi varnosti zelo priporočljivo hraniti na
mediju, ki se ga da odstraniti in spraviti.
Podprti overitelji digitalnih potrdil so:
-
SIGOV-CA: http://www.sigov-ca.gov.si/
-
SIGEN-CA: http://www.sigen-ca.si/
-
AC-NLB: http://www.nlb.si/ac-nlb-identiteta-ac-nlb
-
POŠTA®CA: http://postarca.posta.si/
-
HALCOM: http://www.halcom.si/
Digitalnih potrdil drugih overiteljev v portalu eDavki ne morete
registrirati oz. uporabljati.
Kaj je digitalno potrdilo (certifikat) in zakaj ga
potrebujemo?
Digitalno potrdilo služi za identifikacijo uporabnika. Je neke vrste
osebna izkaznica s katero se uporabnik identificira v elektronskem poslovanju.
Digitalna potrdila poleg osnovnih podatkov o imetniku (ime, e-naslov, enolična
številka, ...) in izdajatelju vsebujejo tudi druge informacije. Med
najpomembnejšimi sta t.i. javni in zasebni ključ. Z njuno pomočjo je uporabniku
zagotovljena varna komunikacija preko spleta. Digitalna potrdila imajo v portalu
eDavki vlogo avtentikacije.
Med vašo prvo registracijo v portalu eDavki povežete svoje digitalno
potrdilo (certifikat) z vašim davčnim profilom. Ob vsakokratni prijavi v osebni
portal je zato potrebno izbrati svoje digitalno potrdilo, katerega uporabljate
v portalu eDavki. S tem omogočite preverjanje vaše pristnosti in prikaz vašega
osebnega portala. Vse dokler ne zapustite oz. zaprete brskalnika vas bo portal
eDavki prepoznal na podlagi digitalnega potrdila s katerim ste se prijavili.
Sama prijava v portal eDavki pa še ne zadosti pogojem za elektronski podpis. Ob
prijavi v portal eDavki ste se identificirali, kar pa še ne pomeni, da bodo vsi
oddani dokumenti tudi samodejno podpisani. Podpisovanje posameznega dokumenta
se izvaja kot povsem neodvisna operacija.
Kaj je elektronski podpis?
Elektronski podpis je pravno enak lastnoročnemu podpisu, hkrati pa
zagotavlja, da je dokument veljaven ves čas, dokler je tudi njegova vsebina
enaka tisti ob podpisu. Vsakemu dokumentu, ki ga elektronsko podpišete, se
(pred oddajo) doda informacija o vas, podpisniku. Prav tako se vsak dokument
opremi s časovnim žigom, ki ga izda 'Izdajatelj varnih časovnih žigov SI-TSA',
ki je pod okriljem Ministrstva za javno upravo in določa točen čas oddaje
dokumenta.
Obveznosti davčnih zavezancev do finančne uprave
Elektronsko poslovanje prek eDavkov ne uvaja novih obveznosti davčnih
zavezancev, temveč omogoča izpolnjevanje obstoječih davčnih obveznosti
(predvsem oddajo dokumentov) na udobnejši način.
Več o dolžnostih, pravicah in obveznosti si lahko preberete na spletnem
portalu Finančne uprave RS (http://www.fu.gov.si/)
Sicer
elektronsko poslovanje prihrani čas, ne nujno pa živcev. V ta namen so se SPOT
svetovalne točke povezale s Furs-om z namenom izvajanja (za potencialne
podjetnike kot podjetja) brezplačnih izobraževalnih delavnic, zato spremljajte
novice na spletnih straneh SPOT svetovalnih točk.
Za Spot svetovanje
Goriška pripravil: Aleš Bajec, RRA SEVERNE PRIMORSKE D.O.O NOVA GORICA
Projekt
je sofinanciran s pomočjo Evropskega sklada za regionalni razvoj, Ministrstva
za gospodarski razvoj ter SPIRIT Slovenija, javna agencija.